Tiina Riekki

Nimi: Tiina Riekki

Ammattinimike: LT, psykiatriaan erikoistuva lääkäri

Työpaikka: Oulun yliopisto, Kliinisen lääketieteen tutkimusyksikkö ja Pohde, Oulun Eteläisen alueen mielenterveyspalvelut

Paikkakunta, jossa voin toimia asiantuntijana: Sopimuksen mukaan missä tahansa ja myös etänä

Asiantuntijuus ja siihen liittyvä työkokemus: Olen työskennellyt vuosien 2011-2017 terveyskeskuslääkärinä, jonka jälkeen psykiatriaan erikoistuvana lääkärinä. Olen väitellyt vuonna 2019 raskausaikana masentuneiden äitien lasten mielenterveyshäiriöistä aikuisiällä. (Väitöskirjan linkki), jonka jälkeen olen toiminut tutkijatohtorina Oulun yliopistolla. Tutkin mm. äidin raskauden aikaisen uupumuksen yhteyttä lasten mielenterveyteen sekä perinataalipsykiatrisia hoitomalleja kansainvälisessä yhteistyössä.

Olen toiminut neljän vuoden ajan Marcé-järjestön pohjoismaisen alajärjestön, Nordic Marcén hallituksessa. Olen järjestänyt yhdessä LT, psyk.el. Johanna Pietikäisen kanssa Perinataalipsykiatriaa Suomeen - verkostoitumistapahtumia vuodesta 2019 alkaen, joiden seurauksena Suomen Perinataalimielenterveys ry on syntynyt. Olen toiminut yhdistyksen puheenjohtajana vuosien 2019-2024 aikana. Olen pitänyt sekä tutkijatohtorin että yhdistyksen puheenjohtajan roolissa useita perinataaliajan mielenterveyteen ja ylisukupolvisuuteen liittyviä luentoja ja osallistunut NEUKO-tietokannan psykiatrian alan hoitosuositusten laatimiseen. Toimin perinataalimielenterveyden asiantuntijana useissa suomalaissa työryhmissä.

Erityisosaamiseeni kuuluu perinataalimielenterveys etenkin aikuispsykiatrian sekä ylisukupolvisuuden näkökulmasta.

Tehtävät, joihin henkilöä voi pyytää asiantuntijaksi: Kouluttaminen, palveluiden kehittäminen, perinataalimielenterveyden asiantuntijatehtävät, tutkimus- ja kehittämisyhteistyö.

Valmiit luentoaiheet

• Suomen Perinataalimielenterveys ry:n esittely
  • Perinataaliajan mielenterveys
  • Periantaaliajan mielenterveysongelmien tunnistaminen ja hoitopolut